Wednesday, December 02, 2009

Rokok

Bismillah

Mulai Jun tahun hadapan, dilaporkan rokok pek 20 batang sahaja yang akan dijual. Alasan pihak berwajib adalah kerana pek bersaiz kecil mampu dibeli oleh kanak-kanak.

.............

Sesekali, kalau hendak mendidik orang, apa kata kalau kita guna teknik reverse psychology.
Dalam hal rokok ini, aku mempunyai cadangan sedikit berlainan dari kumpulan pihak berwajib.

Aku cadangkan agar, jual sahaja rokok pek kecil. Lagi kecil, lagi bagus. Contohnya dahulu ada pek 7 batang, maka wujudkan semula pek 7 batang tu.

Tapi, jual pada harga 7-8 ringgit sekotak.

Kalau pek 20 batang dijual pada harga rm10.00, maknanya sebatang baru 50sen. Tapi kalau pek 7 batang dijual pada harga rm7.00, maknanya sebatang harganya seringgit.

Mana lebih mahal?

Rokok ni sedap dihisap kalau sedang lepak dengan kawan-kawan, ketika menonton tv, ketika hujan ataupun layan blues sorang-sorang. Tabiat penghisap rokok ni, lagi lama buat perkara-perkara tersebut, lagi banyak rokok yang dihisap. Nah, dengan rokok 7 batang, lama mana pun mereka boleh lepak ramai-ramai. Nak-nak kalau ada di kalangan mereka yang 'kaki pau rokok member'. Nak lepak lebih lama, kena beli lebih banyak. Nak beli lebih banyak, kena bayar lagi mahal. Bayangkan kalau nak pergi kedai pun kena turun naik tangga, kena tunggang motor, berfikir 2-3 kali juga la kalau semata-mata nak beli rokok.

Tak gitu?

2 Comments:

Blogger Jeepers Creepers said...

Menyeru kepada seluruh orang melayu islam di negara ini untuk mendoakan kesejahteraan kepada Dato Seri Najib Tun Razak dan keluarga beliau berserta seluruh rakyat Malaysia. Doakan semoga Allah s.w.t melindungi dan merahmati kita semua.

Tidak lupa juga doakan supaya Nik Aziz dan seluruh orang melayu islam di dalam Pakatan Rakyat mendapat hidayah dan dan keampunan dari Allah s.w.t

8:06 PM  
Blogger Ezad said...

YB
kami senantiasa mendoakan kesejahteraan pemimpin2 kami

9:10 PM  

Post a Comment

<< Home