Tuesday, June 29, 2010

40:1

Bismillah

Baru-baru ni, aku terbaca tentang nisbah pengundi baru antara bukan Melayu dan Melayu. Dan amat mengejutkan, kajian itu menunjukkan bahawa orang Melayu kurang berminat untuk mendaftarkan diri sebagai pemilih. Angka yang diperolehi adalah 40 bukan melayu berbanding hanya 1 melayu.

Apa jadi dengan Melayu?

Ada terbaca tentang seorang pensyarah universiti menafikan tulisan Tun Dr Mahathir tentang nilai majoriti orang Melayu. Sehingga sanggup mendakwa yang mantan Perdana Menteri itu seorang yang tidak matang befikir.

Nisbah 40:1

Mana majoriti?

Kepada umat Melayu, tak kisahlah apa pun fahaman politik kalian, asas pemiilihan kerajaan adalah melalui pilihanraya.

Tak guna kalau kalian menyalak sana sini, baring-baring atas jalan, kata parti ini tak betul, parti itu betul, tapi anda sendiri tak mengundi..

Sama la seperti anjing

Anjing yang menyalak bukit.

4 Comments:

Blogger Melayu Pasir Gudang said...

Hari ini Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke, menafikan dakwaan biro keahlian dan daftar pemilih pemuda UMNO bahawa nisbah pengundi Melayu dan bukan Melayu 1:40 dan menganggapnya satu kenyataan bebaur perkauman

Apa hal si bedebah Anthony Loke nie, meroyan tak tentu pasal, Kalau tak ada muslihat tertentu kenapa DAP macam cacing kepanasan pulak. Apa kena mengena nisbah 1: 40 dengan perkauman. Apakah menjelaskan kajian yang di buat tentang data pemilih semasa di anggap sebagai perkauman?. Kenapa pemuda DAP takut dengan pendedahan ini. Apakah dia khuatir dengan tindakkan yang bakal di ambil oleh Barisan Nasional dan UMNO dalam usaha menambah jumlah pengundi melayu?.

Mungkin Loke takut 4 juta orang muda melayu yang belum mendaftar mengundi akan keluar untuk daftar mengundi. Dan kalau ini terjadi harapan dan angan-angan DAP untuk menguasai Putrajaya pastinya bertambah sulit. Rancangan sulit DAP ialah mendaftarkan seberapa ramai pengundi cina agar mengatasi jumlah pengundi melayu terutama di kawasan Bandar dan Pinggir Bandar, sampai masa pilihanraya isu perkauman akan di mainkan, isu pemberian tanah di Perak akan di jadikan modal untuk menarik sokongan orang cina. Isu pembangunan Kg.Baru di Kuala Lumpur di jadikan modal supaya orang cina menolak kerajaan Barisan Nasional.

10:59 PM  
Blogger Purpleheart said...

tu la terkejut baca..apa dah jadi dgn kaum melayu..bila lagi nk ambil peluang ini.negara lain sampai berperang2 nak memilih pemimpin..

12:22 PM  
Anonymous mya said...

ermm... berat tajuk nie.
aku taktau nak komen apa, di luar bidang kuasa heh

10:06 PM  
Blogger Ezad said...

MPG
terima kasih

purple
tu la, tu pun malas nak buat

mya
jgn komen.. heh!

9:51 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home