Monday, May 30, 2005

Definisi Melayu

SEJARAWAN TEMPATAN :
Istilah Melayu lahir sebaik sahaja kerajaan Kesultanan Melaka diasakan pada tahun 1400 dan ia juga merujuk kepada Jambi sebagai asal tempat bermulanya ketamadunan masyarakat Melayu sekitar awal kurun ketujuh Masihi.
SEJARAWAN BRITISH :
Perkataan Melayu berasal daripada 'melaju' yang bermaksud cepat, deras atau tangkas iaitu merujuk sifat semulajadi orang Melayu dalam segala perlakuan seharian yang sentiasa cerdas berfikir dan pantas pula bertindak.
SEJARAWAN BELANDA :
Terminologi Melayu bermaksud penyeberang, pengembara atau penjelajah dari satu tempat ke satu tempat lain kerana masyarakat Melayu direkodkan asalnya dari wilayah Yunan di selatan China sebelum berhijrah ke Asia Tenggara.
SEJARAWAN ASIA :
Kata nama Melayu berasal daripada bahasa Sanskrit iaitu 'Malaya' atau perkataan Tamil iaitu 'Malai' yang bermaksud bukit/tanah tinggi atau perkataan Parsi kuno iaitu 'Mahaluyah' merujuk daerah ramai guru yang digelar sebagai 'Mulaya'.
STANDARD ANTARABANGSA :
Kaum peribumi dominan di Malaysia, indonesia, Brunei dan Filipina yang digelar Melayu Nusantara juga merujuk suku kaum Aceh, mandailing, Jawa, Sunda, Banjar, Sulawesi, Iban, Kadazan, Tagalog, Tausug dan Visayan.
PERLEMBAGAAN MALAYSIA :
Mestilah pertama individu itu beragama Islam, diikuti tahu berbahasa Melayu dan ketiga ada mengamalkan adat istiadat budaya norma masyarakat Melayu yang diiktiraf sejak dari turun-temurun.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home