Friday, October 06, 2006

Memerhati Seorang Warga Emas

Masjid Tun Khalil Yaakob, Tanjung Minyak, Melaka

Assalamualaikum...
Hari ni seperti biasa, aku solat Jumaat kat masjid Tanjung Minyak. Aku selalu terpandang seorang warga emas yang seorang ni. Tapi kebiasaanya, aku buat tak kisah aje. Tapi hari ni aku perhatikan atuk ni sehingga dia melepasi pagar masjid. Dia ni sama aje dengan warga emas yang lain. Tapi pada aku, dia ada sedikit keistimewaan. Orangnya cukup bergaya. Setiap kali solat Jumaat, dia akan berpakaian melayu lengkap dengan songkok hitam dan samping (kotak-kotak). Berkasut jogging (warna coklat). Cara dia pakai kasut pun menarik perhatianku. Mula-mula dia akan membuka ikatan tali kasut, kemudian disarungkannya ke kaki. Kemudian dia akan mengikat tali kasutnya semula (biasa, bukan?.. ye memang biasa). Sebelum dia keluar dari perkarangan masjid, dia akan membuka payung yang dibawanya (warna biru). Dan dia akan mengatur langkahnya dengan cukup tertib.
Aku rasa, ianya amat biasa bagi kebanyakan orang. Tapi hari ni aku rasa lain. Hari ni, sebelum dia menuruni tangga masjid, dia akan memakai sesuatu yang aku perhatikan sekeliling hanya dia sahaja yang memakainya. APA TU??.. TOPENG MUKA! Ye, topeng muka. Kawasan itu merupakan antara kawasan yang pernah mengalami kesan jerebu yang teruk. Dan sekarang ini, ianya menunjukkan tanda2 untuk mengulangi pencapaian lalu. Dan atuk ini telahpun memulakan langkah awal. Menutup hidung/mulut ketika berada di luar kawasan rumah. Hanya dia seorang sahaja yang melakukan nya. Orang lain (termasuk diriku) tak pernah mengambil langkah sebegitu.
Bukankah warga emas ni istimewa??


Info Tarawikh
Malam ke 14
Datang Malaikat menyaksikan ia besembahyang tarawikh, serta Allah tiada menyesatkannya pada hari Qiamat

0 Comments:

Post a Comment

<< Home