Wednesday, June 17, 2009

Arahan

Bismillah

Dengar khabarnya, penjawat awam tidak lagi dibenarkan menggunakan kemudahan modem untuk membuat capaian terus ke internet. Ini termasuklah untuk memuat turun/naik bahan, chatting, perbincangan melalui newsgroup dan sebagainya (blog??).

Dikatakan produktiviti sesetengah penjawat awam ini merosot kerana mereka terlalu asyik menggunakan kemudahan tersebut dan tidak memberi tumpuan sepenuhnya terhadap tugas.

Masa dalam perjalanan ke Muar pagi tadi, radio HotFM mengesyorkan agar arahan itu diperluaskan kepada sektor swasta.

Pada aku, ianya cadangan yang baik. Tapi bukan semua aktiviti internet itu tidak memberi kebaikan kepada pekerja. Ada juga aktiviti yang dapat membantu tugas mereka, sebagai contoh perbincangan melalui forum dan sebagainya (perbincangan, bukan gosip, ok!). Pekerja akan dapat berkongsi maklumat dengan orang lain yang mempunyai tugas dan fungsi yang sama.

Seperti kerja aku, aku menggunakan internet untuk membuat rujukan untuk rekaan kami. Syarikat kami juga menggunakan Skype untuk berkomunikasi dengan rakan sekerja yang lain. Tapi kemudan internet itu hanya diberikan kepada pekerja-pekerja yang benar-benar memerlukannya.

Hari ini capaian internet adalah keperluan. Mereka yang tidak menggunakannya pasti akan ketinggalan dari segi ilmu dan maklumat.

Jadi, bila kita telah diberikan kemudahan itu di tempat kerja, maka gunakanlah ia dengan sebaik-baiknya.

2 Comments:

Blogger mohad said...

cadangan tu kena kaji balik tu...

10:56 PM  
Blogger Ezad said...

ijad
tu laaa

11:15 PM  

Post a Comment

<< Home