Wednesday, September 28, 2011

Umur 70, Di Mana Anda


Cadangan Persatuan Majikan Malaysia (MIF) agar had umur persaraan dilanjutkan kepada sekurang-kurangnya 60 tahun menimbulkan pelbagai reaksi. Ada yang menyokong dan ada pula yang menentang. Semestinya yang menyokong usaha itu adalah dari golongan pertengahan umur manakala yang menentang adalah golongan muda.

Pelbagai alasan dan diberikan dan ianya dilihat rasional (kepada mereka yang berfikir).

Antara yang menyokong adalah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja yang berpendapat persaraan awal boleh menyebabkan ketidakcukupan simpanan pekerja. Aku menyokong alasan yang diberikan oleh KWSP ini. Kebanyakan rakyat Malaysia pada usia 55 tahun masih mempunyai tanggungan yang banyak, anak2 masih bersekolah, hutang rumah, hutang kereta dan macam-macam lagi. Dengan kadar gaji yang 'masih rendah' dan 'pencen awal', sudah semestinya simpanan yang dibuat tidak mencukupi untuk menampung hidup mereka 10-15 tahun lagi. Jadi, tak mustahillah jika ada dikalangan mereka yang terpaksa bekerja lagi.

Dalam menyokong, ada juga yang menentang. Golongan yang menetang ini adalah terdiri daripada golongan muda. Yang masib belum bekerja atau baru bekerja. Alasan mereka juga ada benarnya. Dengan 'kelewatan' org lain bersara, adalah sukar untuk generasi muda mendapat peluang yang lebih baik. Dan kelewatan ini juga memungkinkan generasi muda tiada peluang pekerjaan.

Walauapapun alasan yang diberikan, sesungguhnya pihak berwajib harus mengambil tindakan sewajarnya. Dengan ramai orang yang masih belum bersara, peluang2 pekerjaan yang lain harus juga diperluaskan agar semuanya memperoleh kemakmuran.

Namun, kepada orang muda cuba bayangkan sebegini...

Anda berusia 25 tahun, dan rakan sejawat anda berusia 60 tahun. Agak, agaknya nak panggil abang/kakak ke atau pakcik/makcik?

:)

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home