Thursday, November 08, 2012

Hujan

Bismillah...

Lama juga tak update blog ni. Hehehe...

sekarang ni musim hujan. Kat tempat kami, hari-hari hujan. Kalau tak pagi, hujan petang. Setiap hari begitu. Jadi, kat kawasan-kawasan rendah dah tentulah naik air bah. Kat tempat kami, setakat ni kat kampung Tehel je banjir. Kat tempat-tempat lain, khabarnya OK lagi.

Tehel ni kawasannya tak besar, disekelilingnya adalah tempat-tempat yang nama depannya adalah bukit. Maksudnya, sempadan kampung Tehel ni adalah Bukit Kajang, Bukit Katil, Bukit Beruang pun dekat. Jadi tu la agaknya kampung Tehel ni mudah kena banjir. Sebab air dari bukit-bukit tu melimpah kat kampung ni.

Tapi, menurut cerita kawan, Tehel ni pun sebenarnya ada guna nama bukit juga. Menurut sejarah (entah betul,entah tidak lah) kawasan tu adalah kawasan penanaman teh. Kalau tanam teh, tentu la di lereng bukit. Nak jadi cerita, ladang teh itu milik  mat saleh. Makanya kawasan tu disebut Tea Hill (Bukit Teh). Tapi desebabkan penduduknya adalah Melayu (Jawa pulk tu..kikiki). makanya sebutannya menjadi Tehel...

Sekian...

Hujan-hujan ni minum teh ngan biskut keras pun sedap... huhuhuh

4 Comments:

Anonymous Babe said...

hahahah tehel...

1:18 PM  
Blogger Ezad said...

babe
apesal ko gelak? bawak budak ek? ekeke

6:27 PM  
Blogger LediAgli said...

kalau tempat tu ok, maka tak dapat la nak nampak makcik angkat kain. ha ha

2:30 PM  
Blogger Ezad said...

ida
apa brg tgk makcik angkat kain.. nak anak dara angkat kain..

eh.. ko ckp kain jemuran ke, kain yg dipakai tu?

:D

8:17 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home