Wednesday, December 10, 2008

Runtuh

Bismillah

Banyak pihak sedang berbicara tentang kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, baru-baru ini.

Belajarkah kita dari kesilapan lalu?
Mungkin tidak.
Malah, projek dilereng-lereng bukit makin rancak berjalan. Makin banyak rumah-rumah 'berprestej' dijual dilereng-lereng bukit. Dan makin ramai hartawan-hartawan yang tertarik dengan rumah-rumah tersebut. Tanpa memikirkan 'harga tersembunyi' yang harus dibayar.

Tapi bila dah berlaku kejadian sebegini, tuding jari kepada orang lain. Mula gunakan kuasa dan pengaruh. Saman pihak ini, saman pihak itu. Pihak 'yang mengamalkan undang-undang' juga melolong, suruh pinda akta itu, pinda akta ini. Ye la, dah kaum kerabat terlibat sama. Tapi kalau nelayan tak dapat turun kelaut dek kerana pantai semakin cetek, tak melolong pulak puak 'yang mengamalkan undang-undang' nih.

Derma

Memang rakyat Malaysia ni dermawan. Asal bencana aje, buat tabung, kutip derma. Tak kira la siapa mangsa bencana pun. Orang kaya pun dapat derma dari orang miskin. Mulia sungguh hati orang Malaysia. Tapi kenapa tuhan masih murka? Adakah kerana kita tak ikhlas?

Mungkin juga.

Berapa banyak kes derma terdiri daripada barangan yang tak boleh dipakai lagi? Berapa banyak guni-guni derma itu terdiri daripada 'sampah sarap'?

Pesanan dari si miskin

Sabar dengan segala ujian yang diberikan. Sesungguhnya ujian yang tuhan beri itu adalah sesuatu yang mampu ditanggung oleh kita. Cuma kadang kala, kita tak pernah bersyukur. Hari ini rumah kita runtuh, cuba bayangkan, berapa ramai orang yang tak berumah. Rumah kita runtuh, kita boleh sewa hotel, tapi berapa ramai orang yang tak berumah hanya mampu tidur di kaki-kaki lima?

oooh... hujung tahun ni, berapa banyak pula shopping complex yang buat mega sales? Harga runtuh!


Bola Runtuh
Malaysia kalah lagi. Apa kes ni? Bila nak menang. Duit dah banyak habis. Masa dah banyak terbuang. Apa lagi yang kau orang nak? Semua dah bagi, tapi hasil tak der. Bila puji sikit, dah lupa diri, kutuk sikit kata kami tak patriotik. Puji salah, kutuk pun salah.

Baik sokong Chelsea!

Islam Runtuh
http://surind.blogspot.com
http://pedestrianinfidel.blogspot.com

Blog-blog ini telah mempersendakan agama Islam. Apa tindakan umat Islam yang baca blog ini? Gembira? Menuding jari kepada pauk-puak tertentu yang menyebabkan hal ini berlaku? Sedih?

Walauapapun, ini adalah tanda-tanda keruntuhan Islam di negara ini. Aku berdoa agar orang-orang seperti ini dimusnahkan oleh Allah.

10 Comments:

Blogger cepotet said...

yeaaaaaaaaahh, Chelsea rockssssssss!

11:17 PM  
Blogger Ezad said...

thailand lagi rockss!

11:26 PM  
Anonymous Babe said...

iye, sokong chelsea ye. boleh geng dgn aku hahahah

10:23 AM  
Blogger kuIna Jentayutiara said...

itu biasa bila bencana & malapetaka tuding jari sana sini... lepas tu senyap sepi....

m'si kalah.. ceh malu aku...buang duit cukai aku hantr lathan sana sini

2:53 PM  
Blogger LediAgli said...

jangan diri sendiri yang runtuh dah la.. eh incik ezad!

11:22 PM  
Blogger arsaili said...

salam bro..cam mana sambutan eid ul adha...apa yg dikorbankan?

1:37 PM  
Blogger emmacommey said...

bencana nie peringatan dr Dia...tapi sume org xsedar...ade la tu silap mane2...byk sgt kot maksiat...sampai bumi pun xlarat nak tanggung...kn ?

5:28 PM  
Blogger Ezad said...

Babe
jom sokong chelsea

kuina
itulah sifat manusia. tak mau mengaku kelemahan diri
tu la.. lain kali jgn bayar cukai

ledi
durian runtuh??

arsaili
korbankan masa :)

emma
ye la. banyak sgt maksiat

8:47 PM  
Blogger The Anti-Jihadist said...

Thanks for the link to my site! :)

Have a great infidel day.

Shalom,

Anti Jihadist

4:32 PM  
Blogger Bloggers Pembela Negara said...

Ezad...tq kongsi aspirasi membela agama dengan BPN selama ini...

tak sangka anti-jihadis pun terima kasih juga dengan Ezad.

tahniah.

9:02 AM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home