Usahawan Melayu Kena Ubah Imej Bangsa
KEMAMPUAN Melayu menjadi usahawan dan peniaga berjaya sering dipersoalkan. Anehnya, mereka yang mempersoalkan kebolehan orang Melayu dalam bidang perniagaan dan keusahawanan ini termasuk orang Melayu sendiri.
Apabila Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan 35 tahun lalu, ramai Bumiputera khususnya Melayu cuba mencebur diri dalam bidang perniagaan. DEB memberi peluang kepada Melayu menerokai pelbagai bidang perniagaan, termasuk sektor yang tradisinya tidak ada usahawan Melayu.Melalui DEB, lahirlah segolongan usahawan Melayu hebat dan berjaya sebagai tambahan kepada kejayaan beberapa kerat usahawan Melayu sebelumnya. DEB memberi kita harapan menyaksikan kelahiran lebih ramai Melayu hebat dalam perniagaan dan keusahawanan. Malangnya, melalui DEB juga kita menyaksikan kegagalan sekian ramai usahawan Melayu. Lebih menyedihkan apabila ada di kalangan yang hebat dan berjaya juga tidak dapat bertahan dan hilang kegemilangannya.Apa yang berlaku sepanjang 30 tahun ini menyebabkan kita kerap mendengar cerita kegagalan Melayu dalam perniagaan berbanding kisah kejayaan. Ekonomi negara terus berkembang pesat, tetapi kita masih sukar menyenaraikan usahawan Melayu berjaya.Usahawan Melayu terpaksa berdepan keadaan yang mana mereka tidak boleh menang. Jika berjaya dalam perniagaan, tidak dihormati kerana dikatakan diberi bantuan dan sokongan kerajaan sepanjang masa. Apabila gagal, pasti dicemuh kerana masih tidak mampu berjaya walaupun sudah diberi sokongan dan bantuan.Pada peringkat awal DEB, mungkin orang Melayu kurang persediaan dan kefahaman bagaimana hendak berjaya sebagai usahawan. Mungkin juga ada kelemahan dalam pelaksanaan dasar kerajaan ketika membantu usahawan Bumiputera.Tahap kejayaan terbatas dalam pembangunan usahawan Bumiputera, khususnya Melayu menyebabkan kerajaan sentiasa memperbaiki kaedah bantuan dan sokongan supaya usahawan lebih berdaya tahan, berdaya maju dan berdaya saing. Kesilapan dan kegagalan masa lalu dijadikan panduan untuk mengurangkan kegagalan. Malangnya, manusia mempunyai ingatan panjang bagi perkara negatif. Orang lebih mudah dan gemar mengingati kisah kelemahan dan kegagalan usahawan Melayu. Ini menyebabkan timbul tanggapan Melayu umumnya memang tidak pandai berniaga.Kata orang, sesuatu yang diulang berkali-kali akan dipercayai orang, walaupun tidak benar. Mungkin inilah yang berlaku kepada orang Melayu. Sejak 20 hingga 30 tahun ini kita asyik mengulangi cerita kelemahan dan kegagalan usahawan Melayu, kita mula percaya usahawan Melayu lebih mudah gagal daripada berjaya.Tanggapan bahawa Melayu bukan bangsa berniaga menjadi lebih sukar dikikis apabila ada segelintir Melayu, apabila diberi peluang menyalahgunakannya. Masih ada yang tidak ikhlas dan jujur dalam menggunakan kemudahan dan bantuan diberikan.Memang benar kadar kegagalan usahawan Melayu tinggi. Mungkin juga benar ramai Melayu mempunyai masalah sikap sebagai penghalang kejayaan. Tidak mustahil pula kelemahan serta kekurangan pihak pelaksana dasar kerajaan menyebabkan kadar kejayaan rendah.Semua yang berlaku selama ini mengakibatkan orang Melayu diberi imej negatif apabila dikaitkan dengan perniagaan, keusahawanan dan ekonomi. Apabila masalah imej ini tidak ditangani dan dibiarkan saja, apa juga kehebatan dan kemampuan Melayu sebagai usahawan akan tenggelam.Usahawan gagal bukan daripada kalangan Melayu saja. Tidak kurang juga bukan Melayu gagal dalam perniagaan. Kita boleh saksikan sendiri bagaimana kedai Cina juga silih berganti di kompleks perniagaan atau rumah kedai. Tetapi, keseluruhannya mereka mempunyai imej sebagai bangsa yang bijak berniaga. Masalah imej ini menyebabkan masyarakat secara keseluruhan berasa kurang yakin apabila berurusan dengan usahawan Melayu. Imej negatif pada nama Melayu menyebabkan mereka yang tulen dan berkemampuan juga menerima akibatnya. Untuk mengubah imej negatif ini, Melayu sebagai satu bangsa perlu melakukan perubahan besar. Kita perlu bermuhasabah dan mengkaji semula amalan dan tingkah-laku seharian. Amalan yang mendorong kepada sikap merugikan hendaklah dibendung supaya tidak diterima sebagai norma dan nilai pegangan hidup.Masalahnya kita sendiri menerima sikap tidak baik sebagai perkara biasa. Contohnya, apabila kita dengar kisah usahawan Melayu kurang berdisiplin dalam pengurusan wang dan mencampur aduk wang peribadi dan wang perniagaan, kita kata biasalah. Bila diceritakan ramai peniaga Melayu tidak pandai melayan pelanggan, kita juga kata biasalah.Golongan usahawan Melayu yang masih belum berubah perlu segera sedar bahawa sikap dan amalan negatif mereka merosakkan diri sendiri dan mengancam kemajuan bangsa keseluruhannya. Mereka yang bersikap negatif ini merosakkan imej Melayu dalam perniagaan dan mengurangkan peluang usahawan tulen untuk lebih berjaya.Jika dikaji secara teliti, tiada sebab sebenarnya kenapa Melayu tidak boleh berjaya sebagai peniaga dan usahawan. Sebagai umat Islam, usahawan Melayu seharusnya sudah jauh ke depan kerana nilai dan peradaban Islam menyediakan asas kukuh untuk berjaya.Ada kajian ahli akademik tempatan mengenai faktor kejayaan usahawan mendapati memang ramai usahawan bukan Islam lebih berjaya. Tetapi anehnya, mereka ini berjaya kerana mengamalkan nilai dan etika Islam seperti rajin, berdisiplin, mesra pelanggan dan sebagainya, walaupun mereka bukan Islam. Pada masa sama, ramai usahawan Melayu gagal kerana kurang menghayati nilai dan etika perniagaan Islam sebagai panduan. Ini tidak boleh dibiar berterusan kerana sudah terbukti kejayaan datang dengan amalan, sikap dan pegangan nilai tertentu. Selagi mereka enggan mengubah cara berniaga, selama itu mereka akan bermasalah.Usahawan Melayu perlu bina keyakinan diri bahawa mereka boleh lakukan apa yang dilakukan orang berjaya. Cara terbaik membina keyakinan diri ialah menambah ilmu dan pengalaman. Ilmu digandingkan dengan sikap dan nilai yang betul akan meletakkan mereka di landasan kejayaan.Sudah sampai masanya umat Melayu bertindak mengikis imej negatif bahawa Melayu tidak pandai berniaga. Bukan semua Melayu tidak pandai berniaga. Jadi jangan kita biarkan segelintir yang tidak beretika dan tidak bersungguh-sungguh menjadi penghalang kepada kejayaan Melayu keseluruhannya dalam perniagaan.
Apabila Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan 35 tahun lalu, ramai Bumiputera khususnya Melayu cuba mencebur diri dalam bidang perniagaan. DEB memberi peluang kepada Melayu menerokai pelbagai bidang perniagaan, termasuk sektor yang tradisinya tidak ada usahawan Melayu.Melalui DEB, lahirlah segolongan usahawan Melayu hebat dan berjaya sebagai tambahan kepada kejayaan beberapa kerat usahawan Melayu sebelumnya. DEB memberi kita harapan menyaksikan kelahiran lebih ramai Melayu hebat dalam perniagaan dan keusahawanan. Malangnya, melalui DEB juga kita menyaksikan kegagalan sekian ramai usahawan Melayu. Lebih menyedihkan apabila ada di kalangan yang hebat dan berjaya juga tidak dapat bertahan dan hilang kegemilangannya.Apa yang berlaku sepanjang 30 tahun ini menyebabkan kita kerap mendengar cerita kegagalan Melayu dalam perniagaan berbanding kisah kejayaan. Ekonomi negara terus berkembang pesat, tetapi kita masih sukar menyenaraikan usahawan Melayu berjaya.Usahawan Melayu terpaksa berdepan keadaan yang mana mereka tidak boleh menang. Jika berjaya dalam perniagaan, tidak dihormati kerana dikatakan diberi bantuan dan sokongan kerajaan sepanjang masa. Apabila gagal, pasti dicemuh kerana masih tidak mampu berjaya walaupun sudah diberi sokongan dan bantuan.Pada peringkat awal DEB, mungkin orang Melayu kurang persediaan dan kefahaman bagaimana hendak berjaya sebagai usahawan. Mungkin juga ada kelemahan dalam pelaksanaan dasar kerajaan ketika membantu usahawan Bumiputera.Tahap kejayaan terbatas dalam pembangunan usahawan Bumiputera, khususnya Melayu menyebabkan kerajaan sentiasa memperbaiki kaedah bantuan dan sokongan supaya usahawan lebih berdaya tahan, berdaya maju dan berdaya saing. Kesilapan dan kegagalan masa lalu dijadikan panduan untuk mengurangkan kegagalan. Malangnya, manusia mempunyai ingatan panjang bagi perkara negatif. Orang lebih mudah dan gemar mengingati kisah kelemahan dan kegagalan usahawan Melayu. Ini menyebabkan timbul tanggapan Melayu umumnya memang tidak pandai berniaga.Kata orang, sesuatu yang diulang berkali-kali akan dipercayai orang, walaupun tidak benar. Mungkin inilah yang berlaku kepada orang Melayu. Sejak 20 hingga 30 tahun ini kita asyik mengulangi cerita kelemahan dan kegagalan usahawan Melayu, kita mula percaya usahawan Melayu lebih mudah gagal daripada berjaya.Tanggapan bahawa Melayu bukan bangsa berniaga menjadi lebih sukar dikikis apabila ada segelintir Melayu, apabila diberi peluang menyalahgunakannya. Masih ada yang tidak ikhlas dan jujur dalam menggunakan kemudahan dan bantuan diberikan.Memang benar kadar kegagalan usahawan Melayu tinggi. Mungkin juga benar ramai Melayu mempunyai masalah sikap sebagai penghalang kejayaan. Tidak mustahil pula kelemahan serta kekurangan pihak pelaksana dasar kerajaan menyebabkan kadar kejayaan rendah.Semua yang berlaku selama ini mengakibatkan orang Melayu diberi imej negatif apabila dikaitkan dengan perniagaan, keusahawanan dan ekonomi. Apabila masalah imej ini tidak ditangani dan dibiarkan saja, apa juga kehebatan dan kemampuan Melayu sebagai usahawan akan tenggelam.Usahawan gagal bukan daripada kalangan Melayu saja. Tidak kurang juga bukan Melayu gagal dalam perniagaan. Kita boleh saksikan sendiri bagaimana kedai Cina juga silih berganti di kompleks perniagaan atau rumah kedai. Tetapi, keseluruhannya mereka mempunyai imej sebagai bangsa yang bijak berniaga. Masalah imej ini menyebabkan masyarakat secara keseluruhan berasa kurang yakin apabila berurusan dengan usahawan Melayu. Imej negatif pada nama Melayu menyebabkan mereka yang tulen dan berkemampuan juga menerima akibatnya. Untuk mengubah imej negatif ini, Melayu sebagai satu bangsa perlu melakukan perubahan besar. Kita perlu bermuhasabah dan mengkaji semula amalan dan tingkah-laku seharian. Amalan yang mendorong kepada sikap merugikan hendaklah dibendung supaya tidak diterima sebagai norma dan nilai pegangan hidup.Masalahnya kita sendiri menerima sikap tidak baik sebagai perkara biasa. Contohnya, apabila kita dengar kisah usahawan Melayu kurang berdisiplin dalam pengurusan wang dan mencampur aduk wang peribadi dan wang perniagaan, kita kata biasalah. Bila diceritakan ramai peniaga Melayu tidak pandai melayan pelanggan, kita juga kata biasalah.Golongan usahawan Melayu yang masih belum berubah perlu segera sedar bahawa sikap dan amalan negatif mereka merosakkan diri sendiri dan mengancam kemajuan bangsa keseluruhannya. Mereka yang bersikap negatif ini merosakkan imej Melayu dalam perniagaan dan mengurangkan peluang usahawan tulen untuk lebih berjaya.Jika dikaji secara teliti, tiada sebab sebenarnya kenapa Melayu tidak boleh berjaya sebagai peniaga dan usahawan. Sebagai umat Islam, usahawan Melayu seharusnya sudah jauh ke depan kerana nilai dan peradaban Islam menyediakan asas kukuh untuk berjaya.Ada kajian ahli akademik tempatan mengenai faktor kejayaan usahawan mendapati memang ramai usahawan bukan Islam lebih berjaya. Tetapi anehnya, mereka ini berjaya kerana mengamalkan nilai dan etika Islam seperti rajin, berdisiplin, mesra pelanggan dan sebagainya, walaupun mereka bukan Islam. Pada masa sama, ramai usahawan Melayu gagal kerana kurang menghayati nilai dan etika perniagaan Islam sebagai panduan. Ini tidak boleh dibiar berterusan kerana sudah terbukti kejayaan datang dengan amalan, sikap dan pegangan nilai tertentu. Selagi mereka enggan mengubah cara berniaga, selama itu mereka akan bermasalah.Usahawan Melayu perlu bina keyakinan diri bahawa mereka boleh lakukan apa yang dilakukan orang berjaya. Cara terbaik membina keyakinan diri ialah menambah ilmu dan pengalaman. Ilmu digandingkan dengan sikap dan nilai yang betul akan meletakkan mereka di landasan kejayaan.Sudah sampai masanya umat Melayu bertindak mengikis imej negatif bahawa Melayu tidak pandai berniaga. Bukan semua Melayu tidak pandai berniaga. Jadi jangan kita biarkan segelintir yang tidak beretika dan tidak bersungguh-sungguh menjadi penghalang kepada kejayaan Melayu keseluruhannya dalam perniagaan.
1 Comments:
DENGAN AL QURAN ADA PENAWAR PENYAKIT !
PRODUK Perubatan islam melalui Gabungan Bacaan & Tulisan 30 Juzuk Al Quran, Doa Doa & Ayat Ayat Syifa’(Penyembuh) , Raja Herba Za’faran,Air Zam Zam diadunkan dalam semua produk keluaran NAQIA ISLAMIC HEALTH SERIES.
• AIR MUSOFFA 500ml
• AIR MUSOFFA 250ML
• MADU NAQIA
• AIR ZAM ZAM 500ML
• COCOACINO
• KOPI BARLI
• PENYEMBUR MUSOFFA
• HABBATUSAUDA’ BIJIRAN DOA
• DLL
Ikhtiar Untuk Penyakit Zahir & Batin, Mudah Menghafal Pelajaran Atau Al Quran , ikhtiar Ketenangan Hati / jiwa, Kuat Semangat,Memulihkan Keharmornian Kekeluargaan, Pemulihan Akhlak Anak Anak Dan Sebagainya dengan KEBERKATAN AL QURAN yg diakui ulama silam & terkini serta mempunyai kajian sainstifik bahkan diakui berkesan oleh para pengguna di seluruh asia.
Pemborong,stokis & pengedar diperlukan ! 20% - 40 %
MOHD HAFIZ ISNIN NAQIA CORP.CAW.MELAKA 06 3121 401 / 016 226 7020
Post a Comment
<< Home