Sunday, September 17, 2006

Guna Jurnal Berpengaruh, Buka Blog

Ilmuwan Islam perlu guna pendekatan bijak perangi prasangka, bias media Barat
SETAKAT ini apa yang banyak diperkatakan ialah Peristiwa 11 September dan kesan ke atas masyarakat Barat, khususnya Amerika Syarikat (AS). Apa yang lebih penting ialah implikasi ke atas psyche mereka – bahawa rasa ketakutan terhadap ancaman ‘teroris Muslim’ melahirkan fobia dan reaksi yang pelbagai. Pada waktu sama prasangka dan bias terhadap umat Islam semakin buruk.
Peristiwa 11 September yang diingati ulang tahun kelima minggu lalu adalah penanda penting bagi masyarakat Barat dan umat Islam. Peristiwa itu bukan saja memperkuat hujah mengenai pertembungan tamadun (clash of civilisation) tetapi juga menimbulkan bahaya baru akibat kekeliruan, ketidakfahaman dan keengganan menerima dan memahami satu sama lain.
Apa yang selalu kita lupakan ialah kesan Peristiwa 11 September ke atas umat Islam sendiri. Kita tahu 1.3 bilion umat Islam hari ini sebenarnya tidak lebih baik keadaan mereka selepas kejadian itu. Bagi pemimpin dan ilmuwan Islam, banyak masa dihabiskan untuk mempertahankan imej umat Islam pada kaca mata Barat. Kita selalunya kalah dalam soal ini. Bagi saya peranan ilmuwan atau intelektual Islam dalam soal ini amat penting. Terlalu banyak ketidakadilan diperlakukan ke atas umat Islam dalam media cetak dan media elektronik Barat. Terlalu banyak laporan tidak betul mengenai Islam disajikan pada masyarakat bukan Islam. Islam menjadi senama dengan keganasan dan terorisme. Malah wajah ‘militan Islam’ digunakan sebagai alasan menunjukkan umat Islam menyokong dan membenarkan keganasan dilakukan atas nama agama. Oleh kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Hari ini kerajaan negara Barat menggunakan alasan melawan terrorisme untuk menangkap, menyeksa dan membunuh sesiapa saja. Atau menyerang negara Islam.
Semua ini berlaku kerana umat Islam tidak punya upaya melawannya. Umat Islam lemah dan tidak ada negara Islam boleh menandingi kuasa ketenteraan negara Barat. Media Barat melawan Islam melalui kecanggihan dan taktik perang saraf. Kaum Yahudi menggunakan apa saja untuk menghalalkan tindakan mereka. Mereka menguasai sistem perbankan, industri hiburan dan media. Mereka punya gerakan lobi yang hebat dan ditakuti di serambi kuasa negara Barat. Lobi Yahudi di AS boleh menaik dan menumbangkan mana-mana pemimpin politik negara itu.
Kita hanya ‘menjawab’ tohmahan mereka di mimbar masjid, dalam akhbar dan majalah di negara Islam dan melalui demonstrasi dan teriakan. Kita tidak akan dapat menghujahkan kes kita dengan cara demikian. Dunia hari ini ialah dunia media, dunia TV, dunia soundbites dan dunia mesej dan imej. Kita harus menggunakan semua itu untuk menghujahkan kes kita kepada dunia.
Banyak orang menyatakan tugas melawan prasangka Barat terhadap Islam ini terpikul pada negara Islam di dalam Pertubuhan Persidangan Islam (OIC). Tetapi pertubuhan sedemikian punya keutamaan lain. Biarlah OIC memainkan peranan yang diamanahkan padanya. Isu membabitkan kerjasama sesama negara Islam pun masih bermasalah. Banyak negara anggota OIC sebenarnya masih hidup di bawah telunjuk kuasa Barat.
Bagi saya tugas badan bukan kerajaan atau NGO dan intelektual Islam amat diperlukan dalam konteks ini. Hari ini hampir tidak ada sebuah penerbitan yang berautoriti dan dihormati bagi menghujahkan kes Islam. Kita memerlukan sebuah Foreign Affairs misalnya, jurnal yang diterbitkan dua bulan sekali oleh Council of Foreign Affairs, Inc di New York. Apa yang penting ialah jurnal seperti ini menjadi medan menghujahkan kepentingan tertentu dan oleh kerana ia dibaca oleh pemikir, pembuat dasar dan ilmuwan, maka walaupun edaran kecil tetapi implikasi terhadapnya amat besar.
Di dalam jurnal seperti inilah kes Islam boleh dihujahkan. Bukan itu saja malah apa yang perlu ialah ilmuwan Islam sendiri yang harus menggunakan penerbitan yang sudah established ini untuk berbuat demikian. Kita boleh bergantung pada ‘pakar Islam’ dari kalangan Barat untuk berbuat demikian tetapi kesannya tentulah tidak baik untuk jangka panjang. Selama inipun ‘wacana Islam’ banyak dihujahkan oleh Bernard Lewis, Francois Burgat, John Esposito dan lain-lain dalam buku atau esei yang mereka tulis.
Atau kita harus bergantung pada mendiang Edward Said untuk memperjuangkan nasib rakyat Palestin. Edward Said ialah intelektual Kristian anak Palestin yang sepanjang hayat mengetengahkan perjuangan dan nasib rakyat bangsa tertindas itu. Melalui buku seperti The Politics of Dispossessions: The Struggle for Palestinian Self Determination 1969 - 1994 dan Peace and Its Discontents serta sekian banyak esei dalam jurnal yang penting, beliau menjadi jurucakap paling dikenali di Palestin. Beliau disegani sebagai intelektual dan dimusuhi rejim Yahudi kerana pendiriannya. Tetapi suara dan consciencenya berkumandang lama selepas beliau meninggal dunia.
Noam Chomsky seperti kita tahu ialah intelektual berbangsa Yahudi yang sebenarnya lebih dikenal sebagai ahli linguistik. Tetapi suara Chomsky sebagai pengkritik dasar AS dan Israel membuat beliau paling menonjol. Di antara sekian banyak intelektual AS berbangsa Yahudi yang menentang tindakan Israel di Asia Barat, Chomsky amat lantang dan tanpa kompromi. Beliau menganggap dasar ‘orde baru neo-liberal’ yang menguasai pentadbiran AS hari ini sebenarnya menimbulkan banyak masalah dan menjadi punca dunia menjadi lebih tidak selamat. Chomsky tidak pernah jemu mengecam dasar yang bagi beliau tidak menguntungkan kemanusiaan.
Saya mungkin dituduh tidak berlaku adil pada intelektual dan ilmuwan Islam yang juga aktif menghujahkan kes Islam di banyak penerbitan antarabangsa. Memang ada intelektual kita sendiri menulis dalam jurnal antarabangsa yang menjadi jurucakap soal keislaman ini. Tetapi bilangan mereka terlalu kecil untuk memberi impak. Lebih malang lagi hampir tidak ada ada langsung ‘pakar Islam’ (Islamic experts) di kalangan kita yang berbuat demikian.
Kita juga harus mengakui kelemahan umat Islam yang terbesar ialah kita tidak menguasai media. Hari ini sesiapa yang menguasai maklumat menguasai kuasa. Sesiapa yang menguasai media menguasai maklumat. Kita semua tahu siapa yang menguasai media. Selagi organisasi media dimiliki kaum Yahudi dan simpatisannya selagi itulah harapan untuk mendapat liputan yang adil bagi umat Islam akan gagal. Malah lebih merisaukan ialah ‘suara pilihan’ bagi media sebenarnya semakin mengecil.
Menurut John Pilger dalam bukunya Tell Me Not Lies: Investigative Journalism and Its Triumphs, pada 1983 kira-kira 50 syarikat gergasi antarabangsa memiliki pertubuhan media utama. Pada 2002, bilangan itu menjadi sembilan syarikat multinasional. Pada Februari 2004, Rupert Murdoch dalam satu ucapannya meramalkan bahawa dalam masa tiga tahun, hanya ada tiga syarikat media yang akan berdiri tegap – milik beliau sendiri salah satu daripadanya. Kita tahu dominasi Murdoch dalam soal ini. Di Malaysia, kita menonton saluran hiburan, filem dan sukan 24 jam milik beliau. Beliau juga memiliki Fox TV di AS yang banyak mewakili kepentingan kelompok anti-Islam. Oleh sebab itulah kita memerlukan Al Jazeera dan Al Manar TV yang sekurang-kurangnya dapat mengimbangi pengaruh mereka.
Saya melihat pilihan lain ialah ‘blog’ atau laman web milik persendirian yang amat berpengaruh masa ini. Pemilik blog atau bloggers hari ini mulai menjadi ancaman pada media arus perdana dalam bentuk tradisional. Mereka adalah suara alternatif yang sebenarnya amat penting. Saya ingin mencadangkan ilmuwan, pemikir, wartawan dan penulis Islam menggunakan blog untuk menghujahkan kedudukan Islam di dalam internet.
Jangan perkecilkan pengaruh internet. Banyak orang Islam mencurigai kehadirannya. Malah ada yang percaya teori konspirasi yang menyatakan itu ciptaan untuk merosakkan akidah Islam. Bagi saya internet ialah senjata yang harus digunakan umat Islam untuk memerangi bias dan prasangka terhadap mereka. Cara ini murah tetapi amat berkesan. Hari ini bloggers adalah wira baru dalam dunia kewartawanan tidak rasmi.
Saya mahu melihat lebih ramai ilmuwan dan intelektual Islam ini mewujudkan blog mereka sendiri. Mereka harus menggunakan kesempatan menjawab tohmahan selain memberikan hujah cerdik pada golongan skeptikal terhadap Islam dan penganutnya.
Mungkin suatu hari nanti akan wujud satu rangkaian blog Muslim yang cukup berpengaruh sebagai suara alternatif. Tetapi rangkaian blog ini harus memancarkan Islam yang sederhana, progresif dan maju.
Umat Islam memerlukan apa saja wahana pada masa ini bagi memerangi pengaruh media yang memusuhi atau yang berprasangka terhadapnya. Dalam dunia yang semakin canggih dan cerdik, kita juga nampaknya harus melawan secara canggih dan cerdik. Bukan dengan sekadar emosi dan dendam. - Johan Jaafar
Nota Tapak Kakiku
Dalam semua aspek, Islam dilihat terbelakang dari umat-umat yang lain. Walhal, Islam pernah bangkit dan umat lain tunduk kepada kita. Hari ini, umat Islam bukan sahaja diperlekeh tapi dibunuh sewenang-wenangnya. Alasan mereka, umat Islam adalah pengganas yang mampu mengancam umat lain.
Setelah diperlekeh sebegitu, apakah tindakan umat Islam? Mereka bangkin dengan menunjukkan perasaan di tepi-tepi jalan, membakar bendera, membaling objek ke arah tepat-tempat ibadat agama lain (bukankah itu tindakkan yang ganas??). Di samping itu, berceramah sambil mengutuk musuh umat Islam. Tidak adakah cara yang lain yang wujud di dalam otak umat Islam??
Penguasaan ekonomi dan politik adalah asas kepada kekuatan ummah. Namun, untuk menguasai ekonomi dan politik, umat Islam perlu ada ilmu pengetahuan. Justeru itu, perkayakanlah diri untuk menguasai bidang-bidang itu. Jika semua umat mempunyai kesedaran, Insyaallah, Islam akan terus dihormati. Bukan cara menuding jari, atau menyalahkan orang lain. Walaupun tindakan mereka salah, tapi hak mereka untuk menjaga kepentingan peribadi mereka. Itu hak mereka. Kerja kita sekarang adalah memperbaiki diri agar orang akan menghormati kita. Jika kita tidak laksanakan tanggungjawab kita, makin banyak bumi yang akan menjadi seperti Palestin, Lubnan, Iraq dan Afganistan. Dan kita, hanya akan merenung nasib mereka dikaca tv, Itupun kalau bukan giliran kita dilanyak-lanyak.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home