Thursday, January 29, 2009

Mengapa Kamu Bertudung Hari Ini?

Seperti yang terlapor dalam akhbar Utusan Malaysia hari ini


SAYA bekerja di salah sebuah hotel bertaraf lima bintang di Pulau Langkawi yang pengurusannya beribu pejabat di luar negara.

Namun, sekarang saya sudah berhenti kerja disebabkan masalah isu pemakaian tudung.

Sebelum berhenti kerja, saya telah dipanggil ke pejabat Pengarah Sumber Manusia lalu diberi amaran dengan pertanyaan ''mengapa kamu memakai tudung hari ini (5 Januari 2009)?''

Saya sempat merakamkan perbualan yang melibatkan Pengarah Sumber Manusia (beragama Islam), Pengawal Kewangan (bukan beragama Islam) dan diri saya sendiri.

Saya berasa kecewa kerana Puan Pengarah itu adalah seorang Muslim dan sepatutnya beliau harus membela tuntutan agama.

Beliau memarahi saya kerana tidak berbincang terlebih dahulu untuk memakai tudung.

Namun, saya berkata, saya telah menghantar emel kepada Puan Pengarah Sumber Manusia (pada 26 Disember 2008) untuk meminta kebenaran memakai tudung, tetapi emel saya tidak dibalas.

Persoalannya, adakah kita perlu berbincang dan meminta kebenaran terlebih dahulu untuk memakai tudung, sedangkan kita hendak melakukan apa yang dituntut oleh agama?

Adakah kita sebagai rakyat Malaysia yang beragama Islam patut mengetepikan agama kita untuk kepentingan organisasi global itu.

Perasaan saya tertekan dan bingung memikirkan kenapa saya yang bekerja sebagai Engineering Secretary, yang tidak langsung mempunyai interaksi dengan tetamu hotel tidak dibenarkan memakai tudung.

Pada pendapat saya, sebagai seorang wanita Muslim di Malaysia sepatutnya isu tudung ini tidak lagi menjadi satu isu.

Yang menghairankan saya, ada juga kakitangan lain yang memakai tudung, tapi kenapa saya yang kena? Alasan yang diberi ialah mereka merupakan kakitangan yang sudah lama bekerja di situ.

Sebagai seorang wanita Muslim, saya terasa begitu terhina dan malu apabila disoal oleh seorang wanita rakyat Malaysia yang beragama Islam "mengapa kamu memakai tudung hari ini?"

WANITA LAGENDA

Langkawi


........................................

Malaysia adalah sebuah negara yang menjadikan Islam sebagai agama rasminya. Dalam pada masa yang sama ianya tidak melarang agama-agama lain diamalkan secara bebas.
Tapi kenapa hak umat Islam diperlekeh?

Dalam kes Wanita Lagenda, aku percaya, asasnya adalah sumber ekonomi. Betapa ekonomi negara ini telah dipegang oleh puak yang satu ni. Jadi mereka mempunyai hak untuk membuat peraturan walaupun kadangkala peraturan itu menyinggung puak lain. Depa peduli apa?
Dan mereka beranggapan, jika Wanita Lagenda tidaka mahu 'menanggalkan tudungnya', mereka boleh cari pengganti yang lain. Apa ada hal. Hari ini, semua orang mau kerja maaa...

Sungguh malang Melayu dan agama meraka. Dek kerana kelemahan sendiri, puak lain ambil kesempatan.

*Sesungguhnya agama lain akan terus menerus memusuhi agama suci ini*

Hari ini, mana lebih penting, agamakah? atau perut?

10 Comments:

Anonymous Babe said...

iksh teruknye!

mcm2 hal la

9:26 AM  
Blogger Ezad said...

babe
macam-macam ada

8:25 PM  
Blogger emmacommey said...

sakit hati betul dengan isu2 mcm nie...

nak pakai tudung pun kena mintak izin manusia ?

rase nk telan org idup2...

nk buat macamane...dosa pahala manusia yang tentu kan...

mereka tak ingat kot mereka ade tuhan...

8:26 PM  
Blogger Ezad said...

emma
apa boleh buat,
orang-orang HR fikir dia lebih berkuasa.

Lupa kuasa tuhan

8:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

ni la pasaal sbb umno perintah lama sangat..islam hadari la katakan..

1:02 AM  
Blogger Ezad said...

anon
betul tu. tapi bawah parti lagi satu tu lagi la pulak..

org masuk boleh
org keluar tak boleh

islamik ke munafik?

8:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

I found this site using [url=http://google.com]google.com[/url] And i want to thank you for your work. You have done really very good site. Great work, great site! Thank you!

Sorry for offtopic

6:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

6:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

Now karela World shippind levothroid 50mg tamiflu Drug augmentin ED levaquin Canadian cialis professional

7:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

[url=http://pdw2010.uoftpharmacy.com/bbpress/]Where Can I Purchase Viagra[/url]

9:37 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home