Thursday, March 23, 2006

Seorang Wanita, Anak dan Kereta Wira

Semasa pulang dari pejabat tadi, aku singgah di stesen petrol Petronas Jasin untuk mengisi minyak kereta. Ketika sampai, aku nampak beberapa orang sedang mengerumuni sebuah kereta wira. Aku pun berhenti la kat pam sebelah kereta tu. Sebelum isi minyak, jenguk-jenguk juga la ape ke halnya, rupa-rupanya kereta wanita tu terkunci dari dalam & anaknya berada dalam kereta itu. Aku lihat, beberapa orang lelaki yang aku rasakan macho jugak la, hanya tengok dan kerumun. Sambil bercakap antara satu dengan yang lain. Si wanita tadi, sibuk menjolok celah tingkap keretanya dengan pembaris, sesekali menjerit kepada anaknya supaya menarik lock pintu. Anaknya tu aku rasa adalah dalam lingkungan 2 tahun. So, off couse la dia tak tau apa-apa. Ada seorang apek tu suruh panggil mekanik dari wokshop berhampiran. Siap menjerit-jerit lagi. Alo apek!! mau kerja pakai otak sama tangan la, bukan pakai mulut!!! Masa aku dah penuhkan tangki kereta, mekanik tu pun sampai. Aku bukan la lelaki yang macho pada pandanganku, so, tutup klip tangki minyak, start enjin, blah.... Bukan budaya aku untuk tercongok dan tak berbuat apa-apa seperti jantan-jantan macho itu.
Kes ni dah 2 kali terjadi depan mata aku. First time, masa ex-colleague aku memberhentikan keretanya di kedai tempat yang selalu kami menjamu selera di waktu tengahari. Enjin tak padam, anak main kat pintu, tertekan punat kunci pintu. Nasib baik ada seorang tu alarm systemnya sama dengan kereta wira rakan aku tu tadi. So boleh la unlock balik.... Semasa kejadian itu, aku sedang habiskan makanan tengahariku sambil membaca akhbar. Aku percaya, kalau aku sibuk-sibuk kat kereta kawanku itu, aku tak boleh nak buat apa-apa. Dari menyebuk, lebih baik aku teruskan urusanku.
So, moralnya di sini : Jangan tinggalkan kunci dalam kereta. Matikan enjin dan bawalah kunci bersama-sama. Tak kiralah walau sekejap.
Wassalam....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home