Saturday, May 26, 2007

Melayu Oh Melayu

Klip video cabul gadis
Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin


KUALA LUMPUR: Selepas sekian lama nama buruk Mat Rempit tidak kedengaran, golongan itu sekali lagi tampil dengan aksi kurang ajar apabila merakam aksi melampau ketika mencabul seorang gadis bertudung menggunakan telefon bimbit.
Lebih biadab, rakaman itu disebarkan pula sesama mereka sebelum turut diperoleh orang lain.Tambah menyayat hati apabila berdasarkan rakaman berkenaan, mangsa cuba melawan dan merayu supaya dilepaskan, namun remaja berhati binatang itu langsung tidak mempedulikan rintihannya. Difahamkan, klip video panas bertajuk ‘lauk’ itu kini tersebar luas di kalangan pengguna telefon bimbit, terutama remaja dan pelajar.S eorang penuntut institusi pengajian tinggi awam, Mohd Aidil Mohd Rosley, 20, berkata klip video dirakam dengan telefon bimbit berkamera itu diterimanya daripada seorang rakan semalam yang menawarkan rakaman ‘panas’ itu dipindahkan melalui ‘bluetooth’. Menurutnya, sebelum ini dia kerap menerima pelbagai rakaman aksi panas remaja tempatan, namun klip video terbaru itu dianggap paling menyedihkan terutama apabila ia membabitkan remaja perempuan Melayu. “Hasil penelitian, rakaman selama 4 minit 36 saat itu menunjukkan seorang gadis bertudung yang berseluar panjang dan berbaju-T hitam lengan panjang cuba dicabul di kawasan semak oleh sekurang-kurangnya tiga lelaki. “Rakaman awal menunjukkan Mat Rempit terbabit rakus meraba tubuh gadis itu yang masih berpakaian sambil mangsa berulang kali merayu supaya dilepaskan. “Tidak cukup dengan itu, tangan beberapa Mat Rempit lain kelihatan turut menyelak baju mangsa walaupun dia menghalang perbuatan jijik itu,” katanya. Rakaman seterusnya menunjukkan kumpulan Mat Rempit terbabit mula menggunakan kekerasan dengan memegang pergelangan tangan gadis itu, manakala rakan mereka yang lain cuba membuka tali pinggang dan seluar mangsa. “Mangsa yang diasak dari serata arah oleh kumpulan Mat Rempit terbabit akhirnya gagal mempertahankan diri sebelum seluar dan bajunya ditanggalkan. “Tambah menyedihkan apabila mangsa terus diraba dan dicabul sesuka hati,” katanya. Menurutnya, berdasarkan rakaman itu, sekurang-kurangnya dua telefon bimbit berkamera milik Mat Rempit digunakan untuk merakam perbuatan jijik berkenaan. “Pihak yang merakam aksi melampau itu cukup licik dan berhati-hati dengan tidak mendedahkan wajah masing-masing melalui rakaman terbabit. “Apa yang kelihatan hanya tangan mereka dan wajah mangsa yang pastinya boleh memalukan gadis terbabit,” katanya. Aidil berkata, rakaman klip video terbabit jelas menunjukkan mangsa diperangkap kerana dia beberapa kali merayu supaya dibebaskan. “Hati saya tersentuh apabila jelas kedengaran mangsa merintih dengan berkata ‘aku nak balik’ berulang kali. Bagaimanapun, remaja lelaki terbabit langsung tidak mengendahkan permintaan itu, sebaliknya memberitahu ingin melihat tubuh bogelnya. “Malah, remaja terbabit turut memaksa mangsa membuka semua pakaiannya dengan alasan ingin merakam gambar bogelnya,” katanya. Menurutnya, dia amat simpati dengan gadis itu yang pastinya mengalami trauma selepas kejadian. Sementara itu, penganalisis jenayah terkenal, Kamal Affendi Hashim, meluahkan rasa kesal dengan hobi jijik kumpulan remaja terbabit yang tidak hanya merosakkan maruah gadis terbabit, malah mengaibkan bangsa sendiri. Menurutnya, masalah itu tidak akan terjadi jika gadis terbabit berhati-hati memilih rakan dan tidak bergaul dengan Mat Rempit atau remaja liar. “Malangnya, ramai mangsa yang malu dan enggan tampil membuat laporan polis apabila diperlakukan sesuka hati golongan tidak bertanggungjawab itu menyebabkan gejala ini berterusan dan suspek semakin galak mencari mangsa untuk dirakamkan bagi tujuan suka-suka,” katanya. Kamal Affendi berkata, pelaku jenayah terbabit boleh didakwa kerana mencabul kehormatan mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang sabit kesalahan membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebatan atau dua daripada seksaan itu. Malah menurutnya, remaja lelaki yang merakam gambar lucah terbabit juga boleh didakwa mengikut Seksyen 509 kanun Keseksaan kerana mengedar gambar terbabit kerana perbuatan itu dikategorikan sebagai perilaku jenayah.

......................................................................


Luah kecewa kepada adik
Oleh Nazarali Saeril
SHAH ALAM: “Kakak lebih rela mati daripada dibiarkan tinggal di sini (rumah penjagaan orang tua bukan Islam). Tergamak anak sendiri hantar kakak ke sini.
“Kakak tatang bagai minyak yang penuh ketika mereka kecil dulu, tapi bila tiba masa membalas budi, tergamak mereka perlakukan kakak seperti ini seolah-olah kakak bukan ibu yang melahir dan membesarkan mereka,” luah seorang wanita warga emas kepada adik kandungnya, Kamaruddin, ketika ditemui di rumah jagaan orang tua bukan Islam di ibu negara, baru-baru ini.Wanita bergelar hajah berusia 71 tahun itu dihantar dua anak kandungnya ke pusat penjagaan orang tua swasta yang diuruskan pengusaha bukan Islam sejak dua bulan lalu.Sebelum itu, kedua-dua anak derhaka itu memperdaya ibu kandung mereka dengan menyatakan hendak membawanya pulang ke rumah sebaik dibenarkan keluar dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) selepas mendapatkan rawatan.Keluhan diiringi deraian air mata itu diluahkan wanita berkenaan kepada Kamaruddin, 60-an, yang datang menjenguknya di pusat penjagaan orang tua itu sebaik mendapat tahu nasib malang menimpa kakaknya selepas lebih sebulan mencarinya.Kamarudin memberitahu Harian Metro, dalam pertemuan itu, kakaknya seakan-akan sudah tidak mampu lagi meluahkan kekecewaannya diperlakukan sedemikian oleh anak kandungnya sendiri.“Sebelum bertemu kakak pada 7 Mei lalu, saya banyak kali bertanyakan dua anaknya di mana mereka ‘meletakkan’ ibu mereka.“Jawapan saya terima menghampakan apabila mereka sekadar menjawab, it’s only for family members (ia hanya untuk ahli keluarga mengetahuinya),” katanya ketika ditemui di sini, semalam.Seorang daripada anak wanita berkenaan suri rumah sepenuh masa, manakala seorang lagi lelaki yang difahamkan bertugas sebagai pensyarah di sebuah institusi pengajian tinggi (IPT).Kamaruddin yang berang dengan jawapan angkuh itu kemudian melakukan siasatan sendiri dengan bantuan tiga adik-beradiknya yang lain sebelum mengetahui tempat kakaknya ditempatkan.Sebaik mengetahui tempat kakak mereka ditempatkan, dia yang juga bekas pengamal undang-undang bergegas ke rumah penjagaan orang tua itu, tetapi terpaksa menahan telinga akibat dicemuh dan dimaki-hamun penjaganya.“Saya tak kisah dimarahi atau diperlakukan apa saja. Yang penting saya dapat bertemu kakak dan melihat keadaannya.“Air mata saya tidak semena-mena mengalir laju apabila melihat keadaan kakak yang tak terurus selain wajah sayunya akibat diperlakukan sedemikian oleh anak kandung sendiri,” katanya.Wanita itu menceritakan apa sebenarnya berlaku selain rintihannya tidak mahu lagi dibiarkan terus tinggal di rumah penjagaan itu.Bagaimanapun, niat Kamaruddin mahu membawa keluar kakaknya dari pusat berkenaan pada masa itu tidak kesampaian berikutan beberapa halangan.“Kami berdua hanya mampu menangis dan saya berjanji kepada kakak, akan berusaha sedaya upaya dengan bantuan adik-beradik lain serta agensi kerajaan berkaitan untuk mengeluarkannya dari pusat itu secepat mungkin.“Jika dia dapat dikeluarkan, kami adik-beradik berjanji menjaganya. Kami tidak akan biarkan nasibnya tidak terbela oleh waris sendiri,” katanya diiringi deraian air mata.Sementara itu, sumber Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) ketika dihubungi memberitahu, pihaknya sedang berusaha untuk membantu wanita berkenaan.“Ada beberapa perkara perlu diuruskan sebelum wanita itu boleh dibawa keluar dari rumah jagaan orang tua berkenaan.“Proses itu mengambil masa, tapi kami akan melakukan yang terbaik,” katanya enggan mengulas lanjut. Harian Metro sebelum ini melaporkan, keluarga wanita berkenaan membuat aduan kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (Jawi) memaklumkan tindakan dua anak derhaka terbabit menghantar ibu mereka ke rumah penjagaan orang tua bukan Islam, menyebabkan wanita itu tidak dapat melakukan ibadat dan rukun agama.Berpandukan maklumat diberikan, pegawai Jawi bergegas ke pusat berkenaan dan menemui wanita terbabit untuk mendapatkan maklumat berkaitan bagi membolehkan tindakan sewajarnya diambil.

....................................................

Artikel ni aku dapat dari Harian Metro hari ni. Semakin terserlah kebebalan bangsa Melayu. Semakin hilang nilai kemanusiaan.
Artikel 1
Aku semakin menyampah dengan mat-mat rempit ni. Anak bangsa lain sibuk menimba ilmu, engkau orang sibuk dengan gelaja soSIAL kau orang. Pandai tak boleh diikut (pandai ke? bebal ada la), bodoh tak boleh diajar.
Makin banyak perangai2 macam SIAL engkau orang ni, yang engaku orang rakam, kemudian masuk internet. Kau orang fikir bagus sangat ke perangai kau orang tu? Engkau orang ni, kalau tergolek tengah jalan elok dibiarkan aje. Bawak pegi hospital pun buat perabihkan duit rakyat aje. Mampos lagi baik la kau orang ni
Artikel 2
Ni 1 lagi perangai macam bangsat. Mak bapak bela sampai masuk universiti, dapat jadi pensyarah. Lepas tu ajar anak bangsa nilai-nilai murni la konon. Tapi kau hantar mak engkau kat tempat macam tu. Otak batu ke apa kau ni? Elok sumpah jadi batu aje. Lepas tu sepak2kan aje. Jadi pensyarah pun tak guna. Perabih duit aje bayar gaji. Perangai macam SIAL. Patut la anak didik kau pun perangai macam SIAL. Penuh dengan gejala soSIAL.
Inikah Melayu? Kebebalan orang Melayu semakin menjadi-jadi.
Melayu memang bodoh
Melayu memang tolol
Melayu memang bebal
Melayu memang tak ada otak
Aku? Menyesal jadi Melayu...


... maaflah, aku yang kecewa dengan sikap bangsa sendiri...

7 Comments:

Blogger Purpleheart said...

Tu lah, apa nak jadi dengan bangsa kita ni. Orang lain dah kuasai angkasa, tapi kita masih terkial2 nak buat rakit. (sesuai ke pepatah nie..)

Dari segi ekonomi, Melayu dah jauh ketinggalan, dari segi pendidikan pun sama juga, cuma segelintir kaum Melayu yang telah 'selamat'kan orang Melayu jadi terus mundur. Namun dari segi negatif, Melayu aje yang mahsyur namanya.. dari segi rempit merempit, dadah, ponteng sekolah, hidu gam dan gagal peperiksaan.

Kalau kita tak usaha, sapa lagi yang akan tolong kita. Kita lah sebenarnya yang akan mencorakkan pemerintahan akan datang. Oleh itu marilah mendaftar sebagai pemilih.

Emm.. macam wakil rakyat pulak bagi komen kali ni.

11:06 AM  
Blogger Sastri said...

ngeri baca...kesian gadis yang dicabul tu... apa laa nak jadik dengan generasi akan datang nih?

3:54 PM  
Blogger wan said...

Ezad, #1 tu jadi lagu tu bila agama dah tak jadi pegangan utama. Kalau lah kita takut, kita takkan buat. Bebudak sekarang ni berani-berani benar. Baik lelaki, mahupun pompuan. Saya pun takut, maklumlah ada anak kan.

Yang #2 tu, kenapa tak bubuh je nama anak2 dia? Kenapa nak sorok n jaga maruah anak2 derhaka durjana macam tu? Kalau saya, terhina sungguh saya, seorang hajah, dihantar ke rumah orang tua satu, rumah orang tua kapiaq pulak tu.

Itulah, entah mana silapnya.. aduhaiii

9:11 PM  
Blogger Ezad said...

purpleheart
rasanya pepatah paling tepat adalah, org lain dah naik kebulan, kita masih dok cerita pembangunan. Tapi tak bangun2 :)
dan melayu hanya layak perkara2 negatif aje. yg positifkat bangsa lain.

sastri
ape bleh buat. org kita guna teknologi utk benda2 yang songsang. nak kata dok buat drama pendek, drama pendek org lain yg menang pertandingan.

wan
wan didik la anak bebaik. didikan agama tu penting. sebat je kalau malas gi ngaji.

yg no 2 tu, hukuman yg paling setimpal, adalah suap je dgn daging babi. dua2 tu dosa besarkan?

10:47 PM  
Anonymous skidg8 said...

agama diletak dibelakang. sbb tu jadi begitu... Semoga kita dilindungi olehNya..amiin

ezad. nak tanya bole? kalau menyesal jadi melayu, ezad nak jadi kaum apa?

8:18 AM  
Blogger wan said...

ezad, kalau sanggup buat mak sendiri macam tu, aku rasa tak cukup setakat suap depa dgn daging bab1.

tahap tegar dah manusia macam tu..

9:02 PM  
Blogger Ezad said...

skidg8
kaum selaun melayu la..

wan
tak tau la nak kata apa. bab2 dosa beso ni, tak sanggup nak pk banyak2. setan dok keliaran je.. nauzubillah

10:30 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home