Wednesday, September 10, 2008

Azan, Jawi, JAIS, UITM dan ba-alif-ba-ya

Bismillah..
Artikel dari akhbar Utusan Malaysia
JANGANLAH anggap apa yang saya tulis ini sebagai rasis atau berunsur perkauman. Dalam suasana negara yang dipenuhi dengan isu sensitif perkauman sekarang, tulisan ini hanyalah sebagai satu ingatan kepada kita semua, terutamanya umat Islam.

Saya amat tertarik untuk merujuk kepada kenyataan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Khir Toyo yang membangkitkan mengenai ''ada usaha oleh pihak tertentu (di Selangor) yang cuba menasihatkan pihak masjid dan surau supaya tidak menggunakan pembesar suara semasa melaungkan azan''.

Bagi saya petikan itu pelik bunyinya. Bagi saya ia juga amat serius. Tidak pernah dalam sejarah 51 tahun merdeka, rakyat Malaysia sedang menghadapi situasi seperti itu. Selama ini kita - Melayu, Cina, India, Sikh dan lain-lain bangsa dan agama tidak pernah bercakap mengenai perkara itu. Kita hormat antara satu sama lain. Soal agama Islam terpelihara secara suci di dalam Perlembagaan negara. Justeru, petikan semacam itu tidak pernah terlintas langsung atau termimpi akan diucapkan.

Kini, ia berlaku. Ya benar, Dr. Khir bukan buat cerita mengarut. Ia benar-benar berlaku di Selangor. Orang Pas, yang kini mula menguasai jawatankuasa masjid dan surau di situ pun tercengang. Orang UMNO yang masih lagi menganggotai jawatankuasa surau dan masjid pun terkejut.

''Sampai macam itu sekali tindakan mereka," kata seorang AJK sebuah surau di Shah Alam kepada saya Jumaat lalu. Beliau ialah sahabat lama saya, yang kami bertemu selepas solat Jumaat, lalu mengajak saya bersembang.

Sembang punya sembang, tiba-tiba beliau menyentuh mengenai soal suraunya. Katanya, kira-kira tiga bulan selepas Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan Selangor, seorang Exco kerajaan negeri itu, yang juga seorang Ahli Parlimen dari parti DAP membuat kunjungan ke suraunya. Yang peliknya, YB wanita itu datang pada waktu sebelum subuh.

Tanpa rasa malu-malu atau rasa bersalah, dia menasihatkan pengurusan surau itu supaya tidak melaungkan azan dengan kuat menggunakan pembesar suara, terutama pada waktu subuh. Katanya, ''hasil tinjauannya'' pada waktu subuh itu, cuma ada imam, bilal dan dua tiga orang sahaja makmum.

''Kalau ada macam itu jangan kasi bangun oranglah (dengan azan)...'' katanya kepada imam yang ada di situ.

Semua yang ada terus 'terkedu'. Mereka berpandangan antara satu sama lain. YB yang baru tiga bulan menjadi Yang Berhormat itu tahukah apa yang dia cakap. Tidak sensitif langsungkah? Tidak sedarkah dia, kira-kira 90 peratus penduduk di kawasan itu ialah orang Melayu beragama Islam.

Jika diambil pendekatan isu yang berlaku sekarang, saya ingin bertanya, siapakah yang rasis? Siapakah yang perkauman? Dr. Khirkah, sayakah yang menulis Cuit ini? Atau, YB wanita berkaca mata itukah?

Sambil menulis kolum ini, saya menelefon seorang rakan saya, yang juga seorang YB dalam Pakatan Rakyat. Dia mengakui memang berlaku. Hasil perbualan saya, beliau berkata: ''…bukan teruk lagi, dah jadi kurang ajar''.

Persoalan saya lagi, mengapa situasi seperti ini sudah mulai berlaku. Saya tidak mahu mengulas lanjut, biarlah pembaca budiman membuat analisis dan pernilaian sendiri.

Nak dijadikan cerita, tindakan YB wanita itu tidak habis di situ saja. Dia juga, dikatakan sedang 'memaksa' Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menurunkan semua tulisan jawi di semua papan tanda jalan di Kuala Lumpur.

Sekali lagi ini cerita benar. Ia disahkan sendiri oleh rakan saya, YB dari Pakatan Rakyat itu. Sebagai ganti untuk menurunkan tulisan jawi itu, dia menuntut dinaikkan tulisan Cina dan Tamil bersama-sama tulisan rumi.

''Yang ekstremnya, YB wanita itu siap bawa 'sample' berserta spesifikasi papan tanda jalan tulisan Cina dan Tamil itu untuk ditunjukkan kepada pegawai DBKL," kata rakan saya itu lagi.
Seperti yang saya tanya di atas tadi, tidak sensitifkah YB wanita itu? Jawapan saya ialah, dia memang sengaja tidak mahu sensitif.

Melihatkan kepada senario ini, barulah kita tahu, siapa sebenarnya yang 'menyuapkan' ke mulut Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim mengenai cadangan supaya diambil 30 peratus peruntukan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk digunakan bagi kegunaan agama-agama lain. Sekarang kita juga tahu siapa yang 'memegang tali' untuk menyuruh Khalid membuat kenyataan supaya pintu UiTM dibuka kepada 10 peratus penuntut bukan Melayu.

Yang jelas kita semua tahu, siapakah orang itu yang 'berkobar-kobar' membangkitkan isu babi Sepang, sebaik saja dia melangkah kaki menduduki bangunan SUK Selangor, tempoh hari.

Dan, sekarang baru kita juga tahu, suasana bercelaru yang sedang berlaku - yang terbaru mengenai isu perkauman atau rasis itu memang dirancang - secara sengaja, oleh pihak-pihak tertentu yang mahu melihat suasana negara dan rakyat Malaysia tidak tenteram.

Akhir kalam, semoga Allah menyelamatkan kita semua. Amin.
............................
Fikir-fikiranlah perkara ini. Jangan jadi bangsa yang melukut di tepi gantang. Agama yang kononnya suci kini diperkotak katikkan akibat dari perpecahan umatnya sendiri.
Sekali agama yang kononnya suci ini dibuat sebegini rupa, selamanyalah akan begini. Sebabnya umatnya tak reti nak bela agama sendiri. Mana 'para ulama' yang dahulu melaungkan slogan membangun bersama Islam? Apa sahaja yang 'puak sekular' buat semua tak betul, semua tak Islamik. Tapi hari ini teman sebantal memperlekehkan agama sendiri, takkan terkedu kot. Munafik! Mungkin betul la kot, zaman dah berubah, dunia dah maju. Dah tak payah azan dah, dah boleh makan babi dah, orang lain dah boleh memperlekehkan agama sendiri dah. Apa ada hal, 16 September bakal menjelma. Boleh dapat kuasa lebih lagi. Boleh lawan hukum tuhan pulak gamaknya.
(mungkin ada yang kata, ini akhbar pro-kerajaan, memang la cerita keburukan pembangkang. Tapi aku lebih percaya artikel ini dari artikel yang kata ada orang nazak dan lumpuh, tapi beberapa hari kemudian orang tu masuk tv dan menafikan artikel tersebut. Dah tu, umat agama yang kononnya suci ni pulak, masih buta hati, tak tau beza mana hak mana batil - bebal la tu).

5 Comments:

Blogger emmacommey said...

aku geram betol lah...diowang nie bodo xabeh2...

peristiwa 16 mei tu xmustahil berulang kembalikan ?

apa ke x sensitip golongan yg duk sibuk sgt mengejar pangkat dunia tu ?

nie lah org kate...ckp xserupa bikin...org xpena pakai emas...bila dibagi emas...gelap mate la...bodo !!!

1:41 AM  
Blogger Purpleheart said...

Orang melayu sesama melayu bertelagah, masa ni lah kaum lain rebut peluang. Orang melayu jugak lambat laun me'layu'..

teringat lagu warisan

9:29 AM  
Blogger kuncop said...

hilang budaya, hilang bangsa...
sedar tak sedar, orang melayu dah tak pedulikan bangsa dan agama sendiri. lebih senang dengan cara bangsa asing. sebab tu tak perduli apa yang terjadi disekeliling mereka. melayu mesia mesti berani speakup and fight for what is rightfully theirs...
melayu mesia masih belum terlambat lagi. melayu mesia mesti bersatu hati, jgn biarkan bangsa asing mengambil kesempatan...

4:37 PM  
Blogger Ezad said...

emma
sabar cik emma.. sabar...
16 mei sudah berlalu. kita dok hitung 16 sept je ni. 16 mei dia org dah lupa dah

sebenarnya cik emma, org kita hanya gelap mata bila dpt kerusi. kerusi itu yg direbutnya. demi kerusi, agama dan bangsa diketepikan

purple
melayu akan terus layu dan mati.
lagu anak kecil main api??

kuncop
wa kuncop! mcm ahli politik lak... ni wakil PBB ke? ehehe

10:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

http://maverickysm.blogspot.com/2008/09/masjid-kinrara-siad-teresa-was-not.html

10:57 AM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home