Saturday, October 28, 2006

Digamit Memori : Kisah-Kisah Hari Raya Pula

Bismillah...

Haaa.. time puasa ari tu, aku dok citer pasal kisah aku ketika di perantauan. La ni aku nak citer lak kisah raya aku time zaman budak2 & zaman remaja. Tapi kisah2 ni semua berlaku kat kampung la. Sebab 9 tahun aku kat perantauan. Tak pernah sekali pun aku beraya kat sana. Raya puak lain je raya kat sana:)


Zaman Budak2
Masa budak2 dulu, aku ni tak la aktif sangat. Maklum la, ada masalah kesihatan. So tak der la putar 3-4 kampung collect duit raya. Kalau ada pun takat rumah jiran tetangga yang semuanya bertangga batu. Masa tu, collection yang dikutip (macam cukai pintu lak) dari jiran tetangga tak der la banyak mana. Maklum la orang kampung. Paling ihsan pun 20 sen. Lelebih pun seringgit. Tapi collection banyak dikutip dari saudara-mara aku. Kalau dikumpulkan semuanya, dapat la around RM70-RM100. oppss.. silap, time aku budak2 tak pakai RM, kita orang pakai $, ntah tahun bila ntah pakai RM, aku pun dah lupa.. sesapa ada info, tolong tulis kat comment ye..
Berbalik balik pada hari raya. Zaman ni, persiapan raya aku complete. Saban tahun baju melayu bertukar warna. Songkok (time ni tak reti ikat samping lagi, so tak de lagi la), kasut, baju tshirt waima stokin pun bertukar. Then, time sembahyang kat masjid siap pakai stokin lagi. hehehe..Kebiasaannya, raya pertama, kita orang akan balik rumah nek. Kadang2 malam raya kita orang tidur sana. Time ni la kami melenjan mercun dan bunga api. Aku lebih banyak tengok dari melompat2 ngan dia org. Maklum la, kesihatan tak mengizinkan. Raya ke 2-3 baru la ronda2 kampung ngan kengkawan.


Zaman Remaja
Raya zaman ni lebih kurang sama je dengan zaman budak2 dulu. Cuma, kalau dulu tertunggu2 orang bagi duit raya, zaman ni kalau orang hulur angpau, dah segan dah nak ambik. Lebih2 lagi kalau kat rumah tu ada aweks kan.. Tapi ambik la jugak kan... kui..kui..kui.. bak kata pepatah pun malu tapi mau.
Zaman belajar di kolej aku mempunyai rakan2 kamceng yang aku kenali time form 6 dulu. Haa.. time ni kira zaman yang mana Aidilfitri disambut dengan penuh bermakna. hehehe..hari raya makan pengat, sendirii mau ingat. Kami akan adakan rombongan dengan menziarahi setiap rakan dalam group kami tu. Apa2 hal pun, awal2 lagi rumah pertama yang akan dikunjungi adalah rumah aku. Sebabnya rumah aku je yang agak jauh dari rumah rakan2 yang lain. Dari rumah aku, kami akan ke Kesang, Bukit Senggeh, Bemban dan Ulu Duyong. Tak cukup sehari nak beraya tu, so kami plan 2 hari.. huhuhu.. dari Bemban nak ke Ulu Duyong tak jauh sangat, Adalah dalam sekilo dua.. so kita orang pakat2 jalan kaki. Huhuhu.. sesapa yang ternampak segerombolan (betul ke?) remaja yang menapak menghala ke Ulu Duyong (sila tulis dalam ruangan comment ye).. Masa tu dalam tahun 1994-1996. Pernah 1 masa time beraya kat Ulu Duyong, aku jatuh basikal. huhuhu, koyak la pulak seluar raya aku. Kisahnya cam ni, time berjalan nak gi rumah member ni, kami singgah kejap kat rumah nenek member yang sorang ni, ambik basikal. Then aku bonceng la. Member pun kayuh la slow2 sambil borak2 dgn pejalan2 kaki tu semua. Sampai bab ni tak jadi kisah pun. Yang jadik kisahnya, time balik.. kaki aku terpijak tanah dan secara tak langsung, aku tersungkur lah. Nasib baik tak cedera parah, kena tahan wad ke, masuk ICU ke atau masuk rumah mayat. Time jatuh tu boleh gelak2 lagi. Takkan nak nangis kot.. depan awek tu.. huhuhuhuhu... Di samping kejatuhan fizikal aku, air muka pun turut jatuh gak.. jatuh depan awek.. huhuhuhuhu.... Tapi apa2 pun itu antara kenangan terindah time Aidilfitri aku.. ahaks
Memang best time tu. Maklum la kan.......
Zaman Merantau
Zaman ni, biasanya time open house je yang best. Tapi selalunya, aku la yang paling last bertandang ke rumah member2 kamceng aku (6 jahanam tu lah). Sebabnya time raya, aku cuti panjang kat kampung. Member2 dah melantak dulu la kat rumah rakan2 yang lain. Kami mengenali rapat sebuah keluarga yang membuka kedai makan di Medan Selera Taman Melawati (Nasi Campur Kak Ina... siap promote lagi.. hehehe). Saban tahun mereka akan buat open house, sama ada di rumah atau di kedai. Dan kami adalah regular customer, for sure la dapat jemputan (tak jemput pun datang gak!). Time ni la kita orang akan lepak ngan dia orang lelama. Tetamu dah silih berganti, muker 6 jahanam ni still lagi ada kat situ.. huhuhu.. tak maluuu:)
Opis aku pun ada buat open house gak. Tapi kita orang buat collection la. Banyak collection, banyak la juadahnya. Tapi juadahnya bukan calang2. Best giler. Semuanya disumbat ke mulut. Kalau ular sawa tu, tak makan pat lima hari pun tak pe. Tapi masalahnya staff kat situ semuanya org. So dah melantak time lunch, time dinner pun lantak juga.. kekekeke
Dah la.... ada beberapa part yang terpaksa aku simpan.. huhuhu.. takkan nak tabur semuanya, ye tak?? hehehe.. Sebabnya, nak jadikannya sebagai bahan EKSKLUSIF antara aku dan mereka. :)
So, korangnya nostalgia raya?? amacam??

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

beraya sakan ye dulu2...duit raya pon sakan jugak noo, lani dok kluaq duit bg duit raya la pulak ye
nostalgia raya? yg plg best kuah kacang yg tok buat, mmg sedap giler tp malangnya tok dah x larat lani, x dpt la merasa kuah kacang dia dah...uhuk3

hmm, open house kat opis...ezad masak pe? takkan bawak diri je kot? hehe...
esok kejeeee...tak bestnya!

12:01 PM  
Blogger Ezad said...

open house kat office, kita orang collect duit. tempah makanan dari katering. kalau collect banyak, makanan pun banyak laaaa
haa.. sok keje, bangun pepagi.. jgn tak bangun lak

12:26 PM  

Post a Comment

<< Home