Monday, October 23, 2006

Tika & Saat Ini - Takbir Sedang Bergema

Bismillah...

Alhamdulillah, ketika usia menjangkau 30, aku berpuasa selama 30 hari juga. Alhamdulillah. Sesungguhnya, aku amat bersyukur dengan nikmat yang diberikan. Nikmat yang Allah swt limpahkan kepadaku tak mampu kuhitung.
Ketika ini, takbir berkumandang tat kala hujan turun renyai-renyai. Sesungguhnya hujan juga adalah rahmat dari Illahi, Alhamdulillah.
Namun, masih ada segelintir umat Melayu yang dok sibuk menyambut Syawal dengan mercun dan meriam buluh. Tatkala gerimis mengundang, mereka sanggup berhujan semata-mata keseronokan bermain benda haram tu. Alangkah baiknya jika mereka turut sama bertakbir dan bertasbih. Namun, apa yang hendak dikatakan, segelintir umat Melayu memang begitu... mempunyai perangai yang sangat negatif (nak je taip perkataan yang kasar, tapi apa yang aku dapat selain kurang pahala aku?). Tak serik-serik ke? Banyak dah tragedi yang disebabkan dua benda haram tu terpampang kat surat khabar (ohh!!.. aku lupa, segelintir melayu malas baca surat khabar, kalau adapun ruangan hiburan & 4D)

Kat dapur dah ada macam-macam (@macam-macam ada.. takziah kepada keluarga Pak Abas)

- Nasi Himpit (kesian nasi tu kena himpit)
- Ketupat (jiran sebelah bagi)
- Lemang (beli kat rumah depan masjid)
- Rendang daging (daging beli kat pasar la..)
- Rendang ayam (ayam bela sendiri nih, tukang sembelih atok sebelah rumah)
- Kuih raya (ada la dalam lima nam jenis.. semua cash & carry, nama kuih? kuih raya lah)
- Kuih bakar (order kat orang, nak bagi sedara-mara terdekat & jiran tetangga)
- Dodol (buat kat masjid, gotong-royong sekampung)
- Sambal kacang (feveret aku, bleh makan ngan nasi himpit - tak sabar nak makan lah)
- Air sirap (mak aku buat.. sedaapppp.. slurrpp)


So, selamat hari raya kepada semua. Semoga Syawal tahun ini akan menjadi kenangan terindah, bersyukur lah

0 Comments:

Post a Comment

<< Home