Wednesday, March 21, 2007

Keajaiban Tongkat Ali

Oleh KHAIRUL ANUAR MASUAN (Utusan Malaysia)
TIDAK disangka-sangka tongkat ali sekarang menjadi bualan tidak kira sama ada dalam sidang lembaga pengarah untuk sekurang-kurangnya melepaskan ketegangan ataupun surau-surau dan kedai kopi. Secara tiba-tiba pula orang akan mula menilai kembali apakah khasiat sebenar tongkat ali. Lebih dari itu kita juga akan mula terfikir inilah khazanah orang dahulu kala yang diamanahkan kepada kita.
Penulis masih lagi teringat bahawa sebelum tahun 2000 tongkat ali ini tidak lebih sebagai ubat tradisional yang hanya dijual di kaki lima, pekan sehari dan juga pasar malam. Tidak keterlaluan kita sebenarnya amat berterima kasih kepada penjual ubat jalanan yang berusaha bersungguh-sungguh mempertahankan khasiatnya. Penulis pernah melihat bagaimana si penjual itu dicemuh oleh bangsa sendiri.
Tetapi si penjual ubat tadi tetap tersenyum jauh dan segera disambut oleh orang lama ‘otai’ yang telah pun mengetahui khasiat tongkat ali. Tidak cukup dengan itu ada sebilangannya pula yang begitu merendah-rendahkan khazanah ini dan mula mengeluarkan hujah ‘saintifik’ kononnya ia tidak setanding dengan ubatan luar negara. Malah ada mengatakan bahawa ubat penguat nafsu syahwat tidak mungkin dapat dicipta.
Mencemuh
Namun setelah gergasi farmasi dunia di Baratmula memperkenalkan ubat penguat syahwat maka berbunyilah orang yang mencemuh ubatan tradisional tadi, mengiakan dan mengagungkan ubat ‘ajaib’ dari Barat ini. Sejauh mana berkesannya ubat ini masih tidak diketahui kecuali telah dibuktikan secara klinikal. Itu pun di dalam keadaan terkawal.
Berbeza dengan ubat dari barat ini, tongkat ali adalah ubat tradisional semula jadi dan lebih membanggakan ia dilaporkan boleh menambah jumlah serta kualiti sperma lelaki. Lebih dari itu tongkat ali telah digunakan oleh nenek moyang kita secara turun temurun.
Penulis amat berterima kasih kepada datuk nenek moyang kita kerana meskipun jika dijajah tetapi khazanah ini disimpan rapi oleh mereka sehingga sekarang. Khazanah ini boleh gunakan pada masa di mana orang berlumba-lumba dengan bioteknologi. Ia bukan sahaja berharga malah boleh digunakan untuk kepentingan perubatan tradisional Melayu pada masa akan datang.
Lebih dari ini kita juga memempunyai kecerdikan sejagat. Lihat sahaja kebolehan kita berdagang, bukan setakat sebagai peruncit; lihat kebolehan kita mereka cipta bukannya setakat menciplak dan jadi mekanik yang hanya tahu buka dan pasang balik; lihat kehebatan berdebat dunia dan bukannya hanya di gelanggang kecil; lihat kebolehan rundingan dan diplomatik; dan kebolehan merawat dan mencegah dengan hasil bumi sendiri. Mungkin penawar terbaik untuk gejala dadah, sosial, dan lain-lain ada tinggal kita kena membukanya.

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home