Friday, July 25, 2008

Jr Designer

Bismillah..
Awal bulan lepas, department aku menerima seorang designer baru. Masih junior walaupun usia dah 27 tahun. Grad dari univ selatan - degree.
Mula-mula aku tengok dia ni memang bersemangat.. Maklum la, masih baru dan ini merupakan syarikat pertama dia bekerja. Setiap kali waktu habis kerja, aku tanya dia macam mana kerja, dia menunjukkan isyarat bagusnya.
Tapi petang tadi...
Jr : Bang, kalau nak resign macam mana? Kalau saya cabut macam tu aje boleh ke?
Sr : Jgn la cabut aje. Besok kau bagi notis 24 jam la.
Jr : Tapi saya belum confirm. Surat notis nak ambik kat HR ke?
Sr : Tak kisah la belum cornfirm ke. Yang penting company dah bagi masuk cara baik., keluar pun cara baik la. Notis tu surat berhenti. Kau tulis la surat berhenti kerja. Bagitau kau nak berhenti dalam tempoh 24 jam. Apesal Nak berhenti?
Jr : Boss kita tu, macam-macam dia mintak. Yang 1 tu belum siap dah mintak lain. Lagipun ni saya buat kerja orang ni (hari ini, orang yang dimaksudkan bercuti).
Sr : Biasa la tu. Tu baru sikit tu. Belum dia suruh kau buat design lagi.
Jr : Tak boleh tahan la.
Sr : Tak pe la. Kalau kau rasa tak boleh tahan, besok kau bagi notis 24 jam. Tapi kau kena ingat, mana-mana tempat pun keadaannya sama aje. Boss akan perintah macam-macam.
Tu la dialognya lebih kurang...
Moralnya,
Ada kerja senang ke? Gaji nak banyak, kerja nak kurang........ Ni la bangsaku.

6 Comments:

Blogger Ted said...

hi assalamualaikum bro.

kalau jumpe budak tu, aku nak sound dia, coz dia lagi lembik mental n fizikal dari aku.hehe. Nak keje makan gaji, jadi bos la woi.ntah pepe.umur 27 pun maseh milih keje.tak leh blah

10:26 PM  
Blogger Purpleheart said...

Bagus orang yang nasihat tu. Junior tu kena ingat mana-mana pun sama gak, takut dia lari tempat lain, tempat tu lagi hampeh dari tempat lama.

7:54 AM  
Blogger Ezad said...

ted
isk.. garangnya ted...
sabar ted...saber..
*urut dada ted.. eh!!*

purple
ye la... tak tahan susah la nanti. nak bagi anak bini makan

8:16 PM  
Blogger LediAgli said...

Ni mesti budak lemak ni.. dan pasti melayu.. selalunya melayu memang macam ni.. then mak bapak kaya..

kat opis aku pon berlambak.. ada yang muka cantik sikit (sedangkan tetek je besar) suka merengek2 ingat bila orang lain stim dia lepas la kerja..

12:03 PM  
Blogger Ezad said...

ledi
confirm melayu :)
bab makpak kaya tu aku tak tau la. kenal tak lama pun

waa... aku suka la opis kau tu. ada keje kosong ke? ekeke.. bleh gak aku gesel2 ngan tek besar tu.. ahahahaha

8:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

You write very well.

8:01 PM  

Post a Comment

<< Home